vrijdag 13 november 2015

Lissabon

Begin november een reis gemaakt naar Portugal.
We begonnen in Porto en eindigden in Lissabon. 
Ik begin de blogberichten met Lissabon.
Een mooie  gezellige stad op een heuvel aan de oever van de Taag.


De ouderwetse elektrische tram 28 maakt een rit door de stad.
Volgepakt met toeristen.



Prachtige bruggen over de Taag.



Aan de oever van de Taag het 50 m. hoge "monument voor ontdekkingen". 



Met de lift kom je op het dakterras vanwaar je een mooi uitzicht hebt op het straatmozaïek met de windroos.... 



en de mensen met hun lange schaduwen. 



Ook aan de oever van de Taag een groot plein met de Arco da Rua Augusta, een gebouw in de vorm van een triomfboog.
Het werd gebouwd ter herinnering aan de aardbeving van 1755. 






Verder veel kerken, pleinen, terrassen en eetgelegenheden.
Hieronder een impressie van een wandeling door de stad.



























Tot slot enkele foto's van het Mosteiro dos Jeronimos.
Oorspronkelijk was dit een klooster, gebouwd in de Manuelstijl met prachtige Oosterse en Moorse decoraties.
Het is nu toegevoegd aan de werelderfgoedlijst van UNESCO.
Een bezoek meer dan waard.

























12 opmerkingen:

  1. daar s heel veel moois te zien ckerken en mooi bewaard gebleven oude gebouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Elly
    mooie serie is dit erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt er een mooi verslag van weten te maken. Wat een prachtige windroos om die van bovenaf te zien. Kerken, ik weet het, je kon er waarschijnlijk geen genoeg van krijgen, wat zijn ze mooi in het buitenland. En de kleine details, heel mooi in beeld gebracht.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie, bij de laatste foto's heb je de lcihtval goed gebruikt, prachtige schaduwen zo op de muur.
    het bekende trammetje op de eerste foto is natuurlijk iets dat je gezien moet hebben als je naar Lissabon gaat.
    Alles ziet er heel kleurrijk en zonnig uit, en een beetje kleur kunnen we op deze grijze dag wel gebruiken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's van deze prachtige stad Elly. Jij had er zonnig weer. Toen ik er was, regende het ontzettend. Het Mosteiro dos Jeronimos heb ik ook bezocht. Je hebt er heel mooie foto's gemaakt met het doorkijkje en de schaduwen. Heb je ook de tramrit gemaakt? Ik wel. Was leuk om te doen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie impressie van deze prachtige stad Elly, ik vind dat je erg mooie composities hebt gemaakt met prima belichtingen. Ik ken deze stad niet, maar als je dit zo ziet krijg je meteen zin om er naar toe te gaan.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gonnie, wij maakten een rondreis en waren maar anderhalve dag in Lissabon. Daar hadden we gelukkig mooi weer, maar de rest van de vakantie was somber en regen. Alles bij elkaar was het toch mooi.
    Ik ben niet in de tram geweest. Ze waren stampvol en er stond een rij mensen te wachten.
    Misschien kom ik er nog eens, dan zal ik op een gunstiger tijdstip zeker zo'n ritje maken.
    Bedankt voor je reactie, groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Elly,

    Mooie reportage van een stad waar ik een tijdje heb mogen bivakkeren met een Portugese familie.
    Foto16 is schitterend. Mijn favoriet van de mooie serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie Elly, waarbij het me opvalt dat je in de felle zon hebt gefotografeerd, maar toch alle contrasten binnen de perken hebt weten te houden, knap werk ( en goede sensor!)
    De foto die er voor mij het meeste uitspringt is nr 5 met de lange schaduwen, die is echt super!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Elly
    echt een hele mooie reportage. Het is leuk om op deze manier ook eens wat van Portugal te zien.
    Je laat verschillende aspecten voorbij komen waarbij de muzikant met zijn hond (foto 12) mij heel erg aangreep.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooooh je weet ze wel te maken.
    Wat een prachtige serie van hoog niveau!

    BeantwoordenVerwijderen