donderdag 10 mei 2012

Farne Islands

Vorig jaar heb ik een paar blogs geplaats met vogels van de Farne eilanden.
Ik kreeg toen een aantal vragen die ik natuurlijk heb beantwoord, maar in dit blog wil ik de geïnteresseerden nog wat tips geven.


Het beste kun je een overtocht maken van IJmuiden naar Newcastle met DFDS Seaways.
De boot vertrekt 's avonds om half zes uit IJmuiden en komt 's morgens om negen uur engelse tijd in Newcastle aan.
Zodra je de boot af bent ga je natuurlijk links rijden en na een aantal rotondes kom je al snel via de A19 op de A1 richting Morpeth.
Op een gegeven moment verlaat je de A1 en via een paar kleinere wegen kom je in Seahouses.
Uit Seahouses vertrekken de boten naar de eilanden.
Van Newcastle naar Seahouses is ongeveer 100 km.

Een plek om te overnachten is niet moeilijk te vinden. Ieder dorp heeft een hotel, pubs en B&B's.
Er zijn ook verschillende campings in de omgeving.

Bij de haven van Seahouses zie je de stalletjes met aanbiedingen voor trips naar de eilanden.
De meeste organisaties bieden trips aan van een halve dag. 's Morgens naar Staple Island of 's middags naar Inner Farne. Je mag dan een uur op het eiland blijven en dat is veel te kort om te fotograferen.
Alleen Billy Shiel's biedt een "all day bird watch"aan voor 30 pond.

 De boot vertrekt tussen half tien en tien uur en na een half uurtje varen kom je bij de eilanden.
Dan varen ze ongeveer een half uur rond de verschillende eilanden vlak langs de hoge vogelrotsen......

 met papegaaiduikers

 zeekoeten en vele andere vogels.

Ook langs de plekken met zeehonden.

De boot wordt steeds gedraaid zodat iedereen gelegenheid krijgt om foto's te nemen.



 De landingsplaats van Staple Island.
De eilanden worden beheerd door de National Trust en voor ieder eiland betaal je 6,20 pond toegang (National Trust leden gratis).

 Bij de "all day trip" mag je twee uur op het eiland blijven.

Heel veel papegaaiduikers.

Ook veel broedende kuifaalscholvers, alken, zeekoeten en drieteenmeuwen (zie ook de blogs van vorig jaar).



Na twee uur Staple Island weer aan boord op weg naar Inner Farne.
Proviand meenemen want nergens is iets te koop.

Op Inner Farne woonden vroeger wat geestelijken. Vandaar het piepkleine kerkje.

Met een beetje geluk zie je af en toe een Jan van Gent langs vliegen.

Inner Farne is het sternen eiland. Zodra je voet aan wal zet krijsen ze rond je hoofd en vallen je aan.
Zet een hoofddeksel op, want een pikkende en poepende stern voelt niet lekker.  

Kijk vooral goed waar je loopt want het pad zit vol bedelende jongen.

Even verderop een kolonie grote sternen.

Jonge drieteenmeeuw.

Drieteenmeeuwen.

Kuifaalscholver aan de wandel.

En een groepje papegaaiduikers.

Na twee uur op Inner Farne vaart de boot weer naar Seahouses, waar je om ongeveer vier uur aankomt.

De beste tijd om te gaan is juni en begin juli. Eind juli zijn de meeste vogels weer op zee en stoppen de boottochtjes.
Ik ben er ook eens begin mei geweest. Dan staan de rotsen vol zeekoeten, maar zijn er nog niet veel papegaaiduikers. Die beginnen dan hun nesten te graven, maar omdat ze nog geen jongen hebben zul je ze niet met visjes in de bek zien.
Vorig jaar was ik er in juli. Heel veel papegaaiduikers, maar de meeste zeekoeten waren al op zee.
Hoe dan ook, van mei t/m juli is het zeer de moeite waard deze eilanden te bezoeken.

Tot slot: Ik hoop hiermee wat nuttige informatie te hebben gegeven.
Sla het blog gewoon over als je het allemaal al weet of als het je totaal niet interesseert.


55 opmerkingen:

  1. Blog overslaan??? ben je gek, dit ga ik heel goed bewaren, lijkt me geweldig om hier een keer naar toe te gaan.
    Als ik het goed begrijp struikel je hier zo ongeveer over de vogels? wat een paradijs! daarnaast zijn die eilanden ook nog eens prachtig om te zien, echt een fantastische omgeving.
    Wat goed dat je deze informatieve blog hebt gemaakt, daar zullen vast heel veel mensen blij mee zijn.
    Ja, en dan je foto's natuurlijk, fantastische platen weer, de een na de ander, jij bent echt een heel goede fotografe Elly, ik kan hiervan genieten.
    Ik hoop voor je dat je gauw weer op pad kunt gaan.
    Bedankt!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze gaat in de map "nog te doen", dit moet je toch mee gemaakt hebben, prachtig al de papegaaiduikers, en zo mooi op de kiek gezet, zeehondjes kijken, wat is het genieten.
    En hele goede info waar iedereen die er een keer heen wilt gaan best wel iets aan heeft. Het zal er ook best een mooie omgeving zijn waar je in mei/juni met macro aan de gang kan gaan.Alleen dat links rijden...;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hè Von, ik had nou juist gehoopt dat jij dat linksrijden wel voor je rekening zou willen nemen :-)

      Verwijderen
    2. Dat doet ze vast wel Loes. Gewoon links de rotondes om en bij een kruispunt eerst naar rechts kijken. Samen opletten dan kan het niet fout gaan. Het is een makkelijke route. Je hoeft de stad niet door.
      Mijn advies: Tomtom aan en gaan! Krijg je geen spijt van.

      Verwijderen
  3. Really great photos Elly! Sharp and clear, great work !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Elly,

    Prachtige serie foto's en de tip zijn natuurlijk altijd welkom!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een feest moet die reis voor jou geweest zijn. Prachtige foto's Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Elly, wat is dit geweldig!!!
    Hier krijg ik nooit genoeg van en wat heb je alles mooi gefotografeerd.
    Mooi dat je nog zoveel foto`s had om dit blogje te maken nu je er niet op uit kunt.
    Gaat het goed met je revalidatie?
    Ik hoop je snel weer eens ergens tegen te komen,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Revalidatie gaat naar wens Greet. Ik doe braaf alle oefeningen om de spieren weer sterk te maken. Het zal nog wel een poos duren voor ik in de natuur kan lopen, maar over een paar maanden moet dat weer kunnen. Dat lijkt me heerlijk en we komen elkaar dan zeker tegen en anders spreken we een keer af.
      Gr. Elly

      Verwijderen
  7. Hoi Elly
    Ja..Ik heb al eens eerder hier genoten van de Papegaaiduikers...Wat zijn ze geweldig mooi!..Maar ook de Zeehonden..Stern..Zeekoet enz..
    Ja een geweldige serie..En ik denk dat Billy het druk gaat krijgen met zijn "all day bird watch" ..
    Groetjes Henk
    p.s. Dat je maar weer snel er op uit kunt trekken Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Elly
    Ja..Ik heb al eens eerder hier genoten van de Papegaaiduikers...Wat zijn ze geweldig mooi!..Maar ook de Zeehonden..Stern..Zeekoet enz..
    Ja een geweldige serie..En ik denk dat Billy het druk gaat krijgen met zijn "all day bird watch" ..
    Groetjes Henk
    p.s. Dat je maar weer snel er op uit kunt trekken Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. A magnificent series of images. I love the puffins in flight.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is hele praktische info die je hier neerzet. Als je dan ook nog zulke prachtige foto's erbij zet dan willen de mensen nog maar 1 ding! Naar de Farne Islands.

    Heel mooi beeld registratie.


    Gr,

    REmco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O wat een prachtige foto's en ik vind de papegaaiduikers zo leuk. Eigenlijk ben ik een beetje jaloers. In Bretagne maken ze reclame dat je ze kan zien maar ik heb ze nog nooit gezien. Nu begrijp ik dat ik ook net op de verkeerde tijd ben geweest. Ze waren gewoon op zee. Ook de andere foto vind ik erg mooi geworden. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel voor deze uitleg Elly.
    Wat lijkt me dit heerlijk om eens te doen....en helemaal niet lastig ook.....boottochtje vanaf IJmuiden......
    Dat is heel wat simpeler dan onze reis naar de Faröer eilanden waar ik bovendie geen papagaaiduiker gezien heb.
    Geweldige foto,'s !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat is dit mooi en vooral hoe jij het verteld dan zou je gelijk op de boot willen stappen om het echt te proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Elly...
    al zou je alles al weten dan nog is de blog voor de foto's
    alleen al de moeite waard om te bekijken, en weer te bekijken, en nog eens te bekijken...!!
    WOW wat mooie foto heb je weer... en de info is natuurlijk interessant voor mensen die eens die kant op willen...
    Wat een vogels vind je daar..Prachtig, ik kan me nog altijd de Papegaaiduiker van Zoom herinneren (hele klim) dacht ik dat de titel was, staat nog altijd bij mijn favorieten, ik vind dat zulke mooie fotogenieke beesten, maar ook de andere soorten heb je prachtig neergezet...
    Complimenten...Hoe is het met je heup???

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De heup gaat goed Nieske. Ik ben druk aan het oefenen om de spieren wat sterker te maken. Lopen gaat goed, maar zoals je weet heeft het allemaal wat tijd nodig. Moet erg opletten om bepaalde bewegingen niet te maken zodat hij niet uit de kom schiet. M'n geopereerde been is iets langer geworden, maar verder ben ik niet ontevreden met het herstel.
      Gr. Elly

      Verwijderen
    2. Is dat een gevoel of is het echt zo...??
      Ik had eerst ook het gevoel dat mijn been
      langer was, maar bleek achteraf niet zo te zijn...
      Maar het gaat snel hoor de genezing, het is mij achteraf
      echt heel erg mee gevallen...sterkte met alles en flink blijven trainen
      komt allemaal goed..

      Nieske

      Verwijderen
  15. Hoi Elly,
    Geweldig deze foto's!!
    Echt waanzinnig zijn die mooie papegaaiduikers. Wat lijkt me dat tof om die zo in het echt te zien, dat moet een fantastische reis voor je geweest zijn. En dan ook die zeehonden, echt heel mooi. Goed dat je deze reeks nog hebt geplaatst Elly, want dit is werkelijk genieten.
    Fijn om hierboven te lezen dat het telkens weer wat beter met je gaat, sterkte nog met je herstel!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  16. J'adore la première photo... Il a tellement l'air content de lui!...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je zou toch op zijn minst denken dat je dit werk vaker tegen zou moeten zijn gekomen.
    In de national geographic of in de discovery gids.
    Wat heb je dit verbluffend goed/mooi gedaan.
    Ben diep onder de indruk van deze serie.....zo mooi.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Elly,

    Mooi compleet verhaal. Mis wel wat dit ongeveer kost. Maar goed dat kunnen we zelf wel uitzoeken.

    Wat een fraaie foto's heb je gemaakt. Ik ga er echt niet aan beginnen ze allemaal te prijzen; daar is geen beginnen aan. Erg mooi.

    Bedankt voor de info.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De prijs van de boot naar Newcastle is afhankelijk van de hut die je neemt. Als je de link aanklikt kom je op hun site en dan kun je een boekingsformulier invullen en je ziet de prijs. De overnachting ter plaatse hangt ervan af wat je boekt. Wij kamperen altijd en dat is niet zo duur. De prijs van de boot en de toegang tot de eilanden heb ik erbij gezet.
      Ik kan je aanraden deze reis eens te ondernemen. Je zult er geen spijt van hebben.
      Gr. Elly

      Verwijderen
  19. Hoi Elly,

    wat gaaf al die papegaaiduikers. Ik zie ze wel eens op tv maar in real life heb ik ze nog nooit gezien. Prachtig zoals je die hebt vastgelegd. De eerste foto is werkelijk ontzettend lief met die strootjes, maar ook de vliegende papegaaiduiker is super. De zeekoet en jan van gent en ook de aalscholvers mogen er zijn.

    Ook prachtig uitzicht en rotspartij, zeehonden zijn een ervaring op zich.
    Heel mooi blog Elly en ik heb dan ook heerlijk genoten.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ge-wel-di-ge serie Elly! gaaf die papagaaiduikers zeg! Ik ga12 dagen naar Schotland,waarvan een week in Glencoe ( het gebied voor fotografen) en dan nog 5 dagen op Skye...heb er heel veel zin in,al sla ik de papagaaiduikers dit keer wel over denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Pracht serie Elly
    wat een schitterende vogels zijn de Papegaaiduikers
    de Aalscholver is ook heel mooi
    hele mooie en interessante serie
    Begin je al goed op te knappen Elly ??
    van harte beterschap hé
    Hartelijke groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooi blog Elly. Veel informatie en tips voor de geïnteresseerden. Het lijkt me een prachtige reis.

    De foto's die je erbij hebt geplaatst zijn super mooi. Wat een prachtige vogels zijn er op de wereld.

    De stern maakt inderdaad een vreselijk krijsend geluid. Op Texel een groep gespot.
    Ze pikken en poepen, dat is niet zo mooi. Doen ze waarschijnlijk om hun jongen te beschermen.

    Fijn weekeinde,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Elly, in één woord: betoverend!

    Groetjes,
    Auke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hai Elly,

    Nou hartelijk bedankt voor deze zeer nuttige informatie. Ik heb dit blog direct opgeslagen.

    Je foto's zijn jaloersmakend hoor.
    Vooral de papgaaiduikers zijn zo mooi, maar ook de sternen en de zeehonden zijn helemaal te gek.
    Prachtig!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Als je gaat krijg je beslist ook zulke foto's. Het fotograferen is daar helemaal niet zo moeilijk. Alles zit vrij dichtbij.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geweldige foto's Ellie die papegaaiduikers zijn echt prachtige vogels.
    Aalscholver is ook leuk, en de meeuwen doen het ook goed.
    Groetjes Irma
    http://www.digi-irma.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een geweldige foto Elly. Ik ga over 2 weken ook alleen wij kunnen maar 1 uur op het eiland helaas. Hopelijk kan ik toch nog wat leuke foto's maken in dat uurtje. Ik heb er in ieder geval super veel zin in zeker als ik dit zie!
    Mvg, Jerry
    http://jerrydeblok.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een mooie serie, die papegaaiduikers, wat zijn het toch mooie vogels. Maar ook de zeehonden, andere vogels en landschappen....een hele mooie plek.
    Nuttige info heb je erbij gezet, het is een hele trip,, maar dan krijg je ook wat.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Elly,
    zeer informatief en voorzien van de nodige foto's, zo krijg je elke liefhebber de boot in. Dit soort tripjes bewaar ik voor het moment dat de kinderen niet meer mee op vakantie willen. Wat mij betreft kan je met deze serie en info een brochure uitbrengen.
    Heb je nog meer van dit soort advies reizen in petto?

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Te mooi voor woorden wat je hier laat zien! Ik zou er veel over kunnen zwijmelen maar ik ga gewoon nog een keer kijken. Een juwelenset....

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Beste Elly,
    Dank voor je mooie en boeiend blog over dit schitterende vogelgebied. De openingsfoto van je serie is heel mooi. Ga deze locatie maar op ons wenselijkste zetten.
    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo Elly,
    Dit blog overslaan? Helemaal niet, ik krijg meteen zin om te gaan plannen. Heerlijk lijkt me dat. Fijn dat je deze informatie zo met ons deelt. Daarbij fantastische foto's, wat willen we nog meer? O ja, gaan natuurlijk :)
    Ik kan je foto's van vorig jaar nog zo voor de geest halen, die hebben diepe indruk gemaakt!
    Hopelijk gaat het herstel voorspoedig en kun je weer snel op pad.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ha Elly,

    wat een fantastische foto's!!! Die papagaaiduikers knallen van de computer af. Ik ga je informatie zeker gebruiken wanneer ik een dergelijke reis ga maken.
    hoorde dat je heel langzamerhand weer mobieler wordt. Nou, voor het weer kan je nog wel even binnen blijven.

    groet Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hallo Elly,
    Super bedankt voor deze prachtige blog met alle info. Het lijkt me een heerlijke trip en ik wil hem heel graag eens doen.
    Je foto's zijn fantastisch!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Tjongejonge wat een geweldige foto's. Je gaat echt als een trein. En bedankt voor alle informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dag Elly,
    Wat een prachtige foto's, echt super! En de informatie, die je geeft, over een bezoek naar de eilanden is al even fantastisch. Daar gaan we wat mee doen.

    En je blog is sowieso een juweeltje !

    Groeten uit Den Haag,
    André en Muriel.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Elly,
    Wat is dit genieten om dat allemaal te zien. Het zijn allemaal prachtige foto's, en wat zijn het toch een schatjes die papagaaiduikers.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  38. sjonge jonge, wat een geweldige foto's weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Prachtige beelden Elly, Zowel het landschap als de natuur en de zeevogels. moet wel een bijzonder verblijf geweest zijn daar.

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hallo Elly,

    Bedankt voor deze uitgebreide uitleg en toelichting over deze tocht. Maar je foto's er van zijn helemaal geweldig! Het lijkt me een leuke trip om te doen maar al het gehaast en de korte tijd om op de eilanden te zijn vind ik wel een minpunt. Doe het liever wat rustiger aan zelf. Maar als ik ooit ga, hoop ik met net zulke mooie foto's als jij thuis te komen. Echt prachtig!!!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hallo Elly,

    Allereerst mijn complimenten voor de mooie foto's. Ik ga begin juli naar de Farne eilanden. Kun je iets zeggen over aan te raden lens / statief?

    Groetjes,
    Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hoi Elly,
    Wat een heerlijk stukje fotografie schotel je ons hier voor.
    Lijkt me geweldig om daar een keer te gaan fotograferen en van de natuur te genieten.
    Nogmaals heel fraai fotowerk, complimenten!!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Prachtige foto's zeg - en grappig dat veel dieren dezelfde zijn als die op het Engelse eiland Lundy! (Zie mijn blog http://ramireziblog.wordpress.com/vogelen-op-lundy/)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Gave serie!! Ik ben een paar weken geleden naar runde, noorwegen geweest ook voor de papegaaiduikers ... erg gaaf ... maar hier zaten er ook veel zo te zien! Ik ga zo nog even verder op je site kijken. Groetjes,Miranda
    www.mirandabos.com

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Prachtige serie zeg van de Farne eilanden en de dieren daar. Mooi om ze zo van dichtbij te kunnen zien. Wijj hebben in Schotland ook met eenbootje langs een vogelrots gevaren maar ik vond het nog knap lastig op de vogels goed vast te leggen vanuit de boot.
    Ik heb genoten hoor. Schitterend en ga nog even lang je akkerbloemen.

    groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat een indrukwekkend serie!
    De Papegaaiduikers heb je zo bijzonder gaaf gefotografeerd.
    Ik ben ook eens in Schotland geweest, het was nog voor mijn fotohobby en ja wat wil ik graag nog eens terug! Wow wat zijn de foto`s super, groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hoi Elly, dank je voor je reacties op mijn site! Wat kun jij enthousiast vertellen over de Farn Islands en laat je mooie foto's van daar zien!

    groetjes Pim Leijen


    BeantwoordenVerwijderen
  48. leuk om te lezen en te zien!! ik ga 28 Juni,en krijg er al veel zin in!!

    BeantwoordenVerwijderen