zaterdag 9 april 2011

Zangvogels

Gisteren naar de OVP voor de roofvogeldag, georganiseerd door de vogelbescherming. Er waren stands met allerlei informatie en stands met verrekijkers en er werden verschillende lezingen gehouden.
Naar roofvogels hebben we eerlijk gezegd niet gezocht, maar wel naar kleine zangvogels. Je hoort ze volop zingen en dan is het nog erg moeilijk ze te zien en helemaal moeilijk ze te fotograferen.

Met de tjiftjaf had ik veel geluk want er zat een exemplaar vrij laag op een tak en hij bleef nog een poos zitten ook.




Dat was een paar minuten genieten van dit mooie vogeltje.

Iets verderop was iemand bezig het winterkoninkje te fotograferen. Daar kon ik mooi even bij aansluiten.

 Een heel klein en heel beweeglijk vogeltje, dat soms even stilzit om z'n mooie lied te zingen.

Het licht is wat hard, maar ik ben al blij dat ik hem er zo duidelijk op heb.

Daarna op zoek naar de fitis. Hij zingt werkelijk prachtig en je hoort hem in iedere boom. Niet zo makkelijk om hem te zien want al zingend vliegt hij van tak naar tak en zit bijna niet stil.

De fitis lijkt erg op de tjiftjaf, maar is iets lichter en geler en zingt natuurlijk een heel ander lied. 



We wilden absoluut niet naar huis zonder de blauwborst gezien te hebben. Gelukkig zijn er altijd vogelaars die alles zien en weten en ook bereid zijn die kennis te delen, dus ook de blauwborst werd gevonden.
Helaas doken ze allemaal laag in het riet. Je zou dan gewoon een poos moeten gaan zitten en afwachten, maar daarvoor was het gisteren veel te druk.
Toch nog een foto van een zingende blauwborst in het riet. Een flinke uitsnede, maar hij is herkenbaar.
Eentje was zo vriendelijk in de boom voor ons te gaan zitten.




Tot slot:
Ik vind het echt heel moeilijk om een goede foto te krijgen van zo'n kleine vogel. Het licht moet niet te hard zijn, ze moeten een beetje vrij zitten op een mooie tak en het liefst met een rustige egale achtergrond.
Zoals jullie zien is me dat hier in de meeste gevallen niet gelukt.
Toch ben ik wel blij met deze serie. Ten eerste omdat ik deze vogels nu eens goed gezien en gehoord heb en ten tweede omdat ik het toch wel erg leuk vond om dit te doen.

32 opmerkingen:

  1. Hoi Elly
    Wat een perfecte foto’s van die vogels.
    En niet te vergeten die blauw borst geweldig!
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great photos this Elly!! And the Bluethroat is among them...Very beautiful !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Elly,

    Mooi hoor! Je hebt fantastisch weerk afgeleverd.
    Ik ben al een tijdje op zoek naar een zingende winterkoning die mooi vrij zit en jij hebt hem bijna perfect. Het mmoist zo zijn om hem op ooghoogte te hebben, maar deze is ook heel erg mooi.
    Fitis staat erg heel mooi op.
    En dan nog de blauwborst als toetje!
    Fantastisch vogeltje en inderdaad eentje waar je eigenlijk voor moet gaan zitten, want die komt altijd terug op zijn favoriete plekje.
    Mazzelkont dat er dan nog eentje even mooi gaat zitten in een boom. Prachtig!
    Tsja, dat harde licht en egale achtergrond? Dat krijg je als je in een tentje gaat zitten en veel geduld hebt. Als je rondloopt en fotografeert kun je dat vaak wel schudden. Die dingen gaan meestal niet samen.
    Mijn complimenten voor deze fantastische serie, ik heb er erg van genoten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tu as raison, Elly, ces photos étaient difficiles à prendre. Mais tu les as parfaitement bien réussies.
    Bravo et bonne soirée!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Elly
    Gààf die kleine vogeltjes!
    Het kan altijd beter maar daarbij moet je niet uit het oog verliezen dat iets minder ook heel mooi is hè!
    Ik vind het knap hoe je ze erop hebt staan.
    De laatste van de fitis vind ik zò mooi en je hebt veel foto`s met open (zingende) snaveltjes, geweldig!
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vind het prachtig Elly
    vogels vind ik altijd moeilijk vooral met mijn cameraatje, ze vliegen altijd weg
    ik vind het prachtig hoe jij het hebt gedaan, super mooi
    gr, louisa en een mooie dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastic photos of the singing birds.

    Have a nice day.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal TOP..... wat een scherpte en mooie kleuren....hier geniet ik van.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele mooie serie Elly en toch goed gelukt
    die vogeltjes zijn zo klein en inderdaad ze zitten tussen de takken wat heel moeilijk is
    maar ze zijn wel schattig en zeker als ze aan het zingen zijn
    mooie serie
    fijne dag hé
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Elly..........

    Ja in het begin van het voorjaar is het licht bijna altijd te hard, komt omdat er nog haast geen bladeren aan de bomen zitten, tja en als er weer te veel blaadjes aan de boom zitten zie je geen vogels meer...
    Maar je hebt ze er prima opstaan..
    Allemaal hartstikke scherp en ondanks de grote
    crop is de blauwborst duidelijk herkenbaar....
    was vast een gezellige dag!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Elly,
    Zeer mooie en prachtig helder gekleurde opnames. Erg mooi die vogels zo tegen die fraaie blauwe lucht. Echt genieten dit, mooi gedaan!!

    Groetjes en nog een fijne Zondag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je foto's zijn er goed gelukt! Zo mooi scherp, Erg goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze staan er allemaal schitterend op Elly. Vooral de o zo kleine Winterkoning vind ik knap vastgelegd. Normaal zitten ze laag bij de grond en zitten ze geen minuut stil. De Fitis en de Tjitjaf staan er ook heerlijk op. Ik zal ook zeker trots zijn op zulke opnames.

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Elly, complimenten voor de mooie scherpe foto's. Het is echt genieten van de vogels en de scherpte van de veren.
    Groet,
    Auke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Elly,

    Je vogeltjes zaten dan wel niet in een vogel studio maar je foto's zijn er niet minder om.
    Natuurlijk is het mooi om ze tegen en egale achtergrond te zien maar dit is ook super.
    Ze zijn te bewonderen in hun natuurlijke omgeving en de foto's laten zien dat het niet gemakkelijk was om ze te spotten.
    Des te meer dikke complimenten voor jouw want ik zit hier enorm van te genieten.
    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi elly,

    Heel erg mooi gedaan!
    Heerlijk om al deze vogeltjes zo mooi op plaat te zien. Dat je ze niet altijd met de ideale achtergrond kunt vastleggen is nou eenmaal zo, straks als de blaadjes weer terug zijn wordt het nog moeilijker en ben je hier weer erg blij mee. :-)

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Elly, fraaie serie weer prachtig al die vogels, goed in beeld gebracht.
    Groetjes van Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Elly,
    je bent echt te bescheiden hoor, want je laat een fantastische serie zien.
    Het licht is misschien een beetje hard en er zitten wat takken in de weg, maar dat stoort me niet, want je beelden zijn zo mooi scherp, dat het een groot plezier is om ze te bekijken ( waarbij ik me toch telkens afvraagt hoe je dat voor elkaar krijgt, mij lukt dat gewoon niet, helaas)
    Knap werk weer hoor, want moeilijk zijn ze zeker, die kleine vogeltjes!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. de kleine vogeltjes heb je prachtig op de foto weten te krijgen, de natuurlijke takjes zitten me zeker niet in de weg, je laat een pracht serie zien met bijzondere vogels. Complimenten hiervoor.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Elly
    Wat heb je weer een mooie serie gemaakt..
    Prachtige foto's...En de Blauwborst staat er prachtig op...Wat een geweldig vogeltje!
    Maar ook het Winterkoninkje vind ik helemaal Top!
    En vogeltjes fotograferen..Het blijft leuk..Maar is ook wel eens moeilijk...Maar dat maakt het ook wel heel leuk om dan met zulke foto's thuis te komen...petje af.

    Wat was het druk in de OVP...Nee..ik had ook geen zin om te wachten. En ben mijn eigen gang maar gegaan.
    Wel leuk dat er zoveel animo voor was..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi elly,
    ik zou met zo een serie al dik tevreden zijn.
    Zelf merk ik ook hoe moeilijk die fladderende beestjes op de foto te krijgen zijn, ze zitten meestal achterstevoren of half achter een tak verstopt.
    Ik vind de achtergronden niet storend, ze tonen juist de natuurlijke omgeving van je foto's.
    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super!!!!!
    ja inderdaad het licht is keihard maar toch prachtige opnamen Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Elly
    Wat een prachtige serie heb jij gemaakt van al die mooie vogels.
    Ik vind ze er allemaal prachtig op staan.
    Hier word ik vrolijk van al die zingende vogeltjes

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Elly, Elly wat is dit een geweldig mooie serie zeg. Ik ben onder de indruk. Jij hebt het winterkoningje ook al zo mooi in beeld gekregen!

    Wat een topserie zeg! Ik heb er echt van genoten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jouw foto's zijn altijd loei- en loei scherp. prachtig!!!
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Er zitten prachtige foto's tussen. Heel scherp. Mij lukt het zelf nooit om vogels in het wild te fotograferen. Ze vliegen te vlug weg of zitten vaak te ver weg. Heb ook niet het geduld om te blijven wachten en wachten tot ze voor mijn neus zitten. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een prachtige serie. Vooral het winterkoninkje is super. Die had ik laatst in de AWD zingend op een tak, maar zo ver weg...
    Ja, de blauwborst, dat is een zo'n mooi vogeltje, gaaf dat je die ook hebt. Een heerlijke serie. En het blijft lastig, die vogels zitten gewoon nooit stil maar jij het er toch weer een superserie van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Elly,
    Een prachtige serie zangvogels zet je hier neer. Ik vind het ook altijd lastig. Je hoort ze wel, maar waar zitten ze? En als ik 'm dan zie, is ie vaak al weer weg voordat ik een foto heb kunnen nemen. Ik vind je blauwborstfoto's fantastisch.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Magnificas fotografías!!!! Mis felicitaciones.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Je kunt er met recht trots op zijn Elly. Een prachtige set foto’s!
    Groet, Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Deze heb ik gemist Elly...
    ben ook een poosje niet echt actief geweest op de blog...
    perfecte serie...zo mooi close in beeld die kleine vogeltje, maar het Blauwborstje is een toegift...
    prachtig!!!

    leuk je ontmoet te hebben in Emmen,

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoe slaag je telkens in die vogeltjes zo dicht te benaderen om er zo'n mooie reeks foto's van te maken?

    BeantwoordenVerwijderen