woensdag 23 maart 2011

Kraanvogels

Weer terug van een vakantie aan het Lac du Der Chantecoq.
Deze plek is vooral bekend geworden door de kraanvogels die tijdens hun trek in de herfst en in het voorjaar het meer aandoen om te rusten en te foerageren.
's Nachts slapen ze op de eilandjes in het meer en overdag gaan ze naar de velden. In het voorjaar zijn de velden echter omgeploegd en ligt er geen voedsel meer.
De ferme aux crues biedt dan uitkomst. Hier wordt voedsel gestrooid waar ze met enorme groepen op af komen.

Uitzicht vanaf de vogelhut bij de ferme aux crues. Een grote hut van twee verdiepingen. Helaas strooien ze het voer erg ver weg. Jammer voor de fotografen.
De hutjes in de verte zijn niet toegankelijk.  




 Deze twee kwamen iets dichterbij.

 Heel af en toe zagen we een groep op het omgeploegde veld.


 Prachtig om te zien hoe ze met grote groepen vliegen.


Wij hebben uren in de hut staan kijken naar de foeragerende kraanvogels die dan opeens met z'n allen de lucht in gingen. Soms vlogen een paar duizend vogels voor de hut, een geweldig gezicht en vooral een geweldig gehoor.....kru..kru...kru. 



's Avonds vliegen ze in grote groepen naar het meer om te overnachten.
Op de westelijke dijk is is dit een mooi schouwspel.

Tot slot: In 2009 ben ik in november naar het Lac du Der geweest en nu in maart. Om te fotograferen is het najaar wat beter omdat de vogels dan overdag op de velden foerageren. Alhoewel ze erg schuw zijn heb je toch meer kans ze van dichtbij te zien.
Nu waren ze veel onrustiger en vlogen de hele dag rond, wat ook mooi is natuurlijk.
De waterstand op het meer en de nabij gelegen etangs (meertjes) is in het voorjaar heel hoog. We zagen nu weinig steltlopers, wel wat eenden, maar allemaal minder dan in de herfst.
We hebben genoten van de vakantie, het was heerlijk, maar voor de vogels ga ik de volgende keer weer in het najaar.
Wil je de foto's van het najaar 2009 bekijken, klik dan bij "labels" in de linkerbalk op "Lac du Der".


26 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan Elly! Dat zijn de zelfde die ik een tijdje geleden in Spanje heb gezien. Wist je trouwens dat dat rode vlekje op hun kop geen rode veren zijn maar een kale plek met rode huid. Als ik die vogels zag vliegen in de ijzige kou moest ik altijd aan dat kale plekje denken, want zelfs het meest luxueuze kledingmerk heeft nog geen kraanvogelpetje gelanceerd tegen de kou.

    Un Saludo, Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, wat had je graag in een van die andere hutjes willen zitten?
    Toch heb je ondanks de grote afstand een fraaie serie van deze kraanvogels weten te maken, met ook hele mooie vliegbeelden.
    Je hebt daar ongetwijfeld met volle teugen genoten, en laat ons hier fijn van mee genieten.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Elly

    Fijn om weer zo'n mooie serie te mogen bekijken, ik heb nog nooit zoveel kraanvogels bijeen gezien.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. C'est très intéressant, Elly. Et j'apprécie particulièrement les photos des oiseaux juste au-dessus de toi, dans le ciel. Magnifiques!
    Très bonne journée!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, what a series of these beautiful birds.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Elly,

    Je krijgt een beetje het idee van de edelherten in de OVP, die aan de andere kant van het hek het groene gras zien, maar er niet bij kunnen komen. Dat heb ik ook wel eens als ik zo'n mooie schuilplaats vlakbij het onderwerp zie, maar er niet bij kan komen.
    Maar soms zijn overzichtfoto's nog mooier dan goede close-ups. Ik denk dat je daar goed in bent geslaagd, want vooral de laatste 6 foto's van de serie vind ik erg mooi. Van onderaf gezien lijken het net ooievaars. Een prachtige serie en ik hoop dat je de gewenste beelden in het najaar kan maken.
    Deze zijn in ieder geval al heerlijk om naar te kijken.
    Weer een vogel erbij op mijn verlanglijstje ;-)

    Groetjes,
    René

    PS: Je moet eens komen naar mijn éénnalaatste blog over de ijsvogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Elly.....

    Wat weer een mooie serie....
    Prachtig om die grote beesten te zien vliegen...
    kan me voorstellen dat het daar heerlijk toeven is en al helemaal als je ook nog van fotografie hoed..
    Ze zijn prima gelukt, zelfs de foto's in de vlucht..dat is iets waar ik altijd maar weer jaloers op ben en wat me nooit echt lukt....
    Jij hebt genoten, nou ik zit hier achter de PC en geniet van jou opnames...ik vind ze schitterend..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Elly, een gave serie weer. Ik geloof best dat dat indrukwekkend geweest moet zijn. En wat zijn het er veel!!! machtig
    groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat zal een hele belevenis zijn geweest! Vooral de beelden in de vlucht zijn zeer geslaagd!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great series this Elly! They are now coming in to "Hornborgasjön" in Sweden. Will come back with a report from there later on, I hope.
    Best wishes, Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Elly,

    Wat een heerlijk verslag zeg.
    Fantastisch om deze dieren in vrijheid te zien en vooral om ze te zien vliegen.
    Een geweldig schouwspel waar ik al van onder de indruk ben laat staan hoe jij je moet voelen als je het werkelijk voor ogen zie.
    Klasse.

    Groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een mooi vakantie plekje, een prachtige belevenis is dit deze in het wild te zien, en dan ook een hele grote groep. Ondanks de afstand toch een mooi overzicht en in de lucht vliegend is prachtig om te zien. Een mooie blog geworden.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie foto,s heb je tijdens je vakantie gemaakt.
    Zal wel heel speciaal zijn als je zoveel kraavogels heen en weer zie vliegen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een prachtig schouwspel moet dat zijn.
    Jeetje...ik vind het al gewelig als ik een paar kraanvogels te zien krijg.
    nee dan dit.....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Elly
    Wat een heerlijke vakantie...Helaas krijg ik dan mijn kinderen (en Anja) niet mee.
    Want die zijn meer op jacht naar andere dingen :)
    Maar wat is dit mooi..Wat een Kraanvogels..
    Jammer dat je de andere hutjes niet mocht gebruiken..Want dan zit je er echt boven op..
    Prachtige foto's elly.
    Groetjes Henk
    en een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Elly
    wat een geweldige foto's van die kraanvogels.
    en zo veel.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. zo te zien een welbestede vakantie. Prachtige serie. De onderste is helemaal grandioos.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hei Elly! Very nice series of these birds.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat moet een machtig gevoel zijn zoveel vogels bij elkaar, mooie serie.
    De avond foto is mooi gelukt, het lijkt wel een sepia foto.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige plek Elly, geweldig om zoveel kraanvogels bij elkaar te zien.
    Ik kijk mijn ogen uit naar je prachtige foto`s,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat lijkt me dit machtig mooi om te zien.
    Prachtig zo veel kraanvogels bij elkaar en het geluid lijkt me ook heel indrukwekkend.
    Je hebt een mooie foto reeks gemaakt.
    En dat ze nu verder weg zaten dan in het najaar...ach, dat is toch een reden om weer terug te gaan. ;-)

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Elly
    Mooie serie weer van de Kraanvogels dat is toch wel een hele belevenis lijkt me ook erg mooi om ze over te zien vliegen
    ja mijn lenzen zijn wel zwaar althans de 70-200 2.8 die is vrij zwaar maar ik doe het meestal uit de hand de 400mm valt wel mee maar daar zit geen stabilisator op maar hij is erg fijn en dan gebruik ik wel een statief wat toch wel beter is
    ik voel mijn handen ook wel hoor maar ik probeer zo min mogelijk te sjouwen en laat de rest in de auto ik kan niet met een tas gaan lopen dat is me te zwaar
    bedankt voor je reactie hé en een fijn weekend
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lijkt me heel mooi om deze vogels in zulke getalen te kunnen zien. Ook al is de afstand groot, je hebt toch weer een mooie serie neergezet. Prachtig, die vliegende vogels, heel goed vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Elly,
    Wat zijn het er veel, vogels bedoel ik, niet foto's. Juist door die grote groepen kun je op deze afstand toch mooie foto's maken laat je wel zien. Vooral de vogels in de vlucht vind ik erg mooi, zeker met die warme avondzon. Een geweldige locatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Elly,
    Wat gaaf om zoveel Kraanvogels bijelkaar te zien. Echt waanzinnig lijkt me dat. Je hebt ze ook keurig op de foto gezet, leuk om ze zo te zien.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Elly, ik kreeg je link via mn vader, Joop Dobrosch.Wat een prachtige foto's van het Lac du Der. Staat ook op mijn verlanglijstje, misschien voor het najaar.
    Ik ga je volgen.
    Groet
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen